Het van oorsprong Zweedse bedrijf Fagerhult – inmiddels gevestigd in meerdere landen in West-Europa – produceert verlichting voor kantoren, onderwijs, zorg en welzijn. Wij spraken met Gerard-Jan van Bruinessen, medewerker Business Development en Duurzaamheid, van deze organisatie. Hoe gaan zij als producent om met (afgedankte) armaturen en lampen?
Het begint allemaal bij bewuste productie, trapt Gerard-Jan af. Fagerhult produceert zijn armaturen grotendeels in West-Europa. De fabriek draait op 100% hernieuwbare energie, opgewekt met water, wind of zon. “Ter vergelijking: het maken van elektriciteit in Azië of een Oost-Europees land kan tien tot twintig keer zoveel CO2-emissie tot gevolg hebben. En dan tel je de uitstoot van het transport naar de afzetmarkten die we daarmee besparen, nog niet eens mee.”
Goed recyclebaar
Ook wat reparatie, refurbishment en recycling betreft trekt Fagerhult in de markt de kar. “Al onze producten zijn reparabel en eenvoudig te recyclen, omdat ze tot kleine onderdelen uit elkaar gehaald kunnen worden. Bovendien: met behoud van de behuizing van de armaturen, kunnen wij in KIT-vorm (zodat we blijven voldoen aan de Europese regelgeving) nieuwe techniek aanbrengen en zo een bestaand lichtplan upgraden. Het behouden van de originele behuizing draagt bij aan het percentage hergebruik van materialen in een project en de armaturen behouden hun CE-keurmerk,” vertelt Gerard-Jan.
Duurzame technologie
Iets anders dat enorm bijdraagt aan de duurzaamheid van Fagerhult’s producten, is de technologie: een groot deel van de armaturen kan aangesloten worden op Smart Lighting – een systeem waarmee de armaturen door middel van sensoren ‘voelen’ of er iemand onder zit en dus of het licht aan moet. “Op die manier kun je heel precies bepalen welke armaturen aan moeten en welke uit kunnen blijven. Als er slechts drie mensen op een verdieping aan het werk zijn, hoeft lang niet alle verlichting aan. Dat scheelt enorm.”
Sterker nog, op het kantoor van een grote Nederlandse webwinkel is het experiment met deze technologie zó succesvol, dat zij op rustige dagen van de week medewerkers clusteren – en één van de kantoortorens kunnen sluiten. Ook hebben zij via de data die de armaturen verzamelen, ontdekt dat zij grote vergaderzalen beter kunnen opsplitsen in kleinere meeting rooms, omdat er vaak maar twee mensen zitten. “Via de sensoren van lichtbesturingssysteem Organic Response maakt Fagerhult het mogelijk om data te verzamelen die de klant helpt slimme keuzes te maken op het gebied van duurzaamheid en de indeling van hun bedrijfspand. Keuzes die gebaseerd zijn op feiten, in plaats van op aannames en gevoel,” stelt Gerard-Jan.
Levensduur
En, last but not least: in het advies aan klanten focust Fagerhult op de levensduur en de gebruikskosten van verlichting, vertelt Gerard-Jan. “Lagere operationele kosten in de gebruiksfase compenseren de hogere aanschafprijs van onze duurzame verlichting. De costs of ownership (de aanschaf- + verbruikskosten) liggen bij andere, ogenschijnlijk goedkopere opties, uiteindelijk veel hoger. Zo laten wij potentiële klanten zien dat duurzamere keuzes op de lange termijn niet alleen beter zijn voor onze aarde, maar ook kosten besparen. Ook op cosmetisch vlak schudden wij klanten vaak wakker. Als ze neigen naar een wellicht mooiere, maar niet duurzame optie voor verlichting, vragen wij ze hoe ze die keuze over een paar decennia van plan zijn uit te leggen aan hun kleinkinderen …”
Foto: Gerard-Jan van Bruinessen en productfoto Fagerhult
The post Verlichtingsproducent Fagerhult zet duurzaamheid centraal in strategie first appeared on Stichting Open.